Elkjøp samarbeider med digitale annonsenettverk slik, som Meta og Google for å kunne gi deg relevante tilbud når du er på disse plattformene. Markedsføring gjennom disse type plattformer innebærer profilering og segmentering. Segmentering betyr at annonsering blir rettet mot grupper basert på felles kjennetegn som kjønn, alder, bosted og lignende. Profilering betyr at du blir vist annonser basert på informasjon om hva du har vist interesse for tidligere. Vi måler også effekten av vår annonsering på Google. Nedenfor følger informasjon om hvordan vi driver markedsføring ved hjelp av tredjepartsplattformer.
Markedsføring og profilering med informasjon samlet inn av tredjeparter:
Ulike nettsteder og digitale plattformer samler informasjon om deg gjennom det du viser interesse for når du bruker deres plattformer. I tillegg bidrar Elkjøp med å samle inn informasjon til tredjeparter om hva du er interessert i når du er på våre nettsider. Dette skjer hvis du har samtykket til tredjeparts-cookies når du har gått inn på våre nettsider. Da blir informasjon om hva du har søkt og klikket på sendt til tredjeparter. I tillegg vil Facebook fange opp at du er interessert i Elkjøp hvis du ser på innhold vi har lagt ut på plattformene. Når vi annonserer på digitale plattformer vil du se annonser om det plattformene tror du er interessert i, basert på den informasjonen som er samlet om deg.
Du finner en oversikt over hvilke cookies som installert på våre nettsider i vår cookie policy.
Behandlingsgrunnlag, lagring og sletting:
For innsamling av data gjennom cookies er behandlingsgrunnlaget samtykket som er gitt på våre nettsider. I tillegg har du samtykket til at digitale plattformer, som Facebook og Google, kan samle inn, analysere og bruke personopplysningene dine gjennom innstillingene dine på plattformene. Elkjøp lagrer ikke disse personopplysningene.
Markedsføring og profilering med kundeinformasjon vi har delt med tredjeparter:
Noen ganger vil vi benytte oss av kundematch når vi annonserer på tredjepartsplattformer å gi deg best mulig informasjon og tilbud. Ved hjelp av kontaktinformasjon du har gitt til oss kan tredjeparter som f.eks. Google og Schibsted matche deg med informasjon du har gitt til dem. Når koblingen er gjort, vil du kunne motta budskap og informasjon som vi antar er av interesse. E-post og telefonnummer er de vanligste kontaktopplysningene som brukes i matchingen, men navn, by, postkode, fylke, land, alder, mobile advertiser ID, mobilenhets-ID og uid (app id) er også mulig.
Vi oversender kontaktopplysningene kryptert til tredjeparten, som automatisk kan få en match hvis du er registrert bruker der med samme kontaktinformasjon. Etter denne matchingen slettes opplysningene.
Den informasjon vi deler om deg kan ikke bli brukt videre av tredjeparten til andre formål.
For tiden benytter vi oss av kundematch på følgende plattformer:
Behandlingsgrunnlag, lagring og sletting:
Vi mener vi har en berettiget interesse i å drive markedsføring ved hjelp av kundematch, og at vår interesse overstiger de eventuelle ulemper behandlingen medfører for deg. Opplysninger om kundematch slettes umiddelbart etter at matchen er gjort og senest innen 30 dager.
Analyse med kundeinformasjon vi har utvekslet med tredjeparter:
Elkjøp ønsker å analysere om den annonseringen vi har på tredjepartsplattformer som Google og Facebook, har den ønskede effekten. For å kunne gjøre dette overfører opplysninger om navn, bostedsopplysninger, e-post-adresse og telefonnummer. I tillegg overfører vi opplysninger om de kjøpene som er gjort i våre butikker. Disse opplysningene analyseres opp mot den annonseaktiviteten vi har hatt på plattformene og vi får tilbake aggregerte rapporter uten personopplysninger om hvordan vår annonsering har påvirket salget.
For tiden deler vi opplysninger til analyseformål med følgende tredjeparter:
Behandlingsgrunnlag, lagring og sletting:
Vi mener vi har en berettiget interesse i å analysere effekten av vår annonsering på digitale plattformer, og at vår interesse overstiger de eventuelle ulemper behandlingen medfører for deg. Etter at analysen er gjennomført, slettes opplysningene hos Google og Facebook. Selskapene kan ikke viderebruke disse opplysningene til egne formål.
Sammenstilling av privatkonto og bedriftskonto for å forbedre din totalopplevelse:
I tilfeller der du har opprettet flere kontoer hos oss, både privatkonto og bedriftskonto, og du har samtykket til profilering på din privatkonto, sammenstiller vi denne informasjonen i våre systemer. Formålet er å forbedre din opplevelse som kunde, uansett om du handler inn til din bedrift eller til deg selv privat. For å oppnå den beste kundeopplevelsen kobler vi sammen «matcher» informasjon vi har om deg fra de ulike profilene. Dette inkluderer adferdsdata, kjøpshistorikk, hvem du er, hvor du jobber, familiesituasjon, og annen tredje-partsdata som vi har samlet inn, som kan hjelpe oss å tilby deg de rette produktene og tjenestene.